1) Döntsd el, hogy mire is van szükséged! Elég ha egy munkatársatok készít pár felvételt vagy csak a legjobb minőségű céges portréfotó és utómunka, retus jöhet szóba nálad.
2) Válaszd ki a fotóst a munkái alapján! Nézzd meg az üzleti portréfotósok képeit és a rajta szereplő utómunkákat. Ami a legjobban tetszik és ami képviseli a cégedet (felépíti a céges arculatod és nem leépíti), azt vagy azokat a fotósokat keresd meg!
Mire érdemes figyelni a fotós kiválasztásánál: a képes mennyire egységesek, a ruházat, az arc mennyire részletgazdag vagy mennyire lágy és melyik portré fotónak van természetes hatása.
Ez egyénenként más lesz, hiszen van, akinek az én céges fotóim fognak bejönni, míg másoknak más üzleti fotós munkái tetszenek majd. Te döntesz! A lényeg, hogy a kiválasztott fotós stílusával azonosulni tudj.
Fontos, hogy több fotóst válassz ki! A cég vezetőségével egyeztesd le (kivéve ha te vagy a döntéshozó), hogy ki vagy kik azok, akik szóba jöhetnek, hogy elkészítsék az üzleti portréitokat. Ha megvannak a megfelelő fotográfusok, akkor kérjetek árajánlatot és hozzátok meg a döntést: “ő fogja elkészíteni a céges fotózást.”
3) Fotózás arculati megalkotása
Az egyik legfontosabb és legizgalmasabb munka a tervezés folyamatában. És kihagyhatatlan, ha professzionális arculatot akarsz a céged számára.
A céges fotózások olykor igazi mostohagyerekek. Mindenki a legjobbat várja el tőle, de senki sem tudja, hogyan is kellene kinéznie a kész portréknak. Számtalanszor láttam, hogy kiváló cég, remekül felépített branddel és professzionális arculattal, weboldallal, de látványosan lerontják a megítélésüket egy rosszul megtervezett fotózással. Alulexponált, gyengén megvilágított vagy agyonretusált, koncepció nélküli üzleti portrék tönkreteszik az összképet.
Érdemes tehát elkészíteni a céges fotózás kézikönyvét is (már akinek még nincs), hogy mindig stabil, professzionális színvonala legyen a munkatársakról készülő képanyagnak, bárhol is legyen a cég, és bárki is legyen a fotós.
A céges arculati kézikönyvet teljesen személyre szabottan készítjük el számotokra, és minden arculati elemet, minden technikai és vizuális policyt figyelembe veszünk és minden szükséges specifikációt belerakunk. Ha fotózás előtt rendelkezel ezzel az anyaggal, akkor a következő lépések jelentős részét már át is ugorhatod, sokkal kevesebb lesz a munka vele. Egy jó céges fotóarculati kézikönyven mindent megtalálsz, ami a cégedre vonatkozhat pl. hátterek, helyszínek, megjelenések, színek stb..
4) Tervezés, konzultáció, tesztfotózás következik, ahol a te elképzeléseidnek és elvárásainak megfelelően a profi fotós és csapata segítségedre lesz a céges fotózás megtervezésében pl. stúdió, iroda, szabadtér, háttér, öltözék, színek, mit akar kommunikálni a fotó stb.
Érdemes akár egy tesztfotózást is kérni a munka előtt.
5) Helyszín meghatározása. Az előzőben már említettem, hogy érdemes eldönteni, hogy a fotós stúdiójában vagy az irodában, esetleg más helyszínen szeretnétek az üzleti portrékat elkészíteni.
A stúdióban történő fotózás kedvezőbb árat jelent, mivel ez nem tartalmazza a kiszállási, utazási költséget. A képek pedig garantáltan professzionális, stúdió minőségben készülnek.
Nagyobb létszám esetén is praktikusabb a stúdió, mert nem kell több kiszállási díjat felszámolni és a munkatársaknak is kényelmesebb ha a saját üzemezésük szerint érkeznek a fotózásra.
Hosszú évek óta dolgozom cégekkel, akik rendszeresen elküldik az új munkatársaikat hozzám és ugyanolyan beállításokkal, ugyanolyan fotókat készítek róluk, mint a többiekről, így megmarad az egységes fotózási arculat. A cégnek sem kell megvárni amíg lesz újra 4-6 új belépő, hanem akár egyesével is el tudnak jönni hozzám. És még a csoportképekre is van egy remek trükköm… 🙂
6) A fotózás szervezése és a munkatársak ütemezése igényel egy kis időt. Meg kell határozni olyan heteket és azon belül olyan napokat, amikor a legtöbb munkatárs jelen tud lenni és ütemtervet készíteni a céges fotózásra pl. ki mikor érkezik, mikor kezd a fotósnál és mikor tudja kiválogatni a fotóit.
Írd össze azoknak a munkatársaknak a nevét és elérhetőségét, akiket szeretnél lefotózni és mi elkészítjük a ütemezést.
Priorizálni kell az utómunkát is, hiszen a cégnek gyakran azonnal használni kell az elkészült képeket, pl. pár napon belül leadni egy cikkhez vagy előadnak egy konferencián, esetleg még nem tettek fel LinkedIn profilképet.
Több ügyfelem is van, akik már a fotózás szervezését is rám bízza, hogy ne neki kelljen mindenkivel egyeztetni, időpontokat beosztani, kérdésekre válaszolni és az utómunkával kapcsolatban véglegesíteni.
7) Megjelenés
A céges fotózás napjára a megfelelő ruházatban (előre egyeztetett és pontosított megjelenés szerint) érkezz a fotózásra! Sok startup cég szeret egységes megjelenést tervezni, pl. egyenpólóban fotózkodni. Multicégek jó része még mindig a klasszikus megjelenést (öltöny, blézer stb.) részesítik előnyben. Orvos csapat fotózása esetén pedig a rendelői köpenye vagy a műtős ruha szokott a kérés lenni.
Szükség szerint kérhetsz sminkest, stylistot és fodrászt is. Vagy ha nagy a csapat érdemes egy koordinátort is kinevezni a nap során.
8) A céges fotózás menete
Előre beosztott időpont szerint érkeznek a kollégák. Fotósonként eltér, hogy hány perc jut egy emberre és mennyi képkocka készül. Vannak fotósok, akik 5 perc alatt elkészülnek egy emberrel, más 10-20 percet is eltölt mindenkivel.
Én átlagosan 20 percet szeretek rászánni 1 főre. Sok munkatárssal elég pár szót váltani és néhány képet készíteni és már meg is ismertem a mozdulatait, természetes testtartását, jellegzetességeit. A munka innentől kezdve gyorsan megy és van hogy 15 percen belül készen is vagyunk, mert már ennyi idő alatt is születtek olyan felvételek, amelyek tetszenek a neki, és szívesen veszi, hogy kikerüljön az a fotó a weblapra. Másoknál kicsit tovább tart ez a folyamat és több beszélgetésre van szükség, mire elkészülnek a természetes hatású portréi.
9) Utómunka, retusálás
A fotózást követően azonnal van lehetőség a felvételek leválogatására és minden munkatárs saját maga választhatja ki azokat a portréit, amelyek felkerülnek a céges weblapra, prezentációba stb.
Nálam lehetőség van arra is, hogy nem a helyszínen, munkaidőben kelljen átnéznie az összes nyers képet, hanem a fotózás másnapján név szerint leválogatom a legjobb fotókat és mappákba sorolom. Így nem kell már az összes fotót átnéznie (ez lehet akár 80-100 db is), hanem csak a számára előnyös 15-20 képet, amelyekből ő választhatja ki a kedvencét.
Az utómunka itt kezdődik, ami fotósként ismételten eltér. Van aki „automata” retusokat készít, van aki csak pici bőrhibákat szed ki. Én átlagosan 60 percet is dolgozom egy nyers képpel, és digitális rajztáblával készítem el az amerikai stílusú üzleti retust.
10) Szerzői jogok, személyiségi jogok, titoktartás, képek felhasználási jogai stb.
Érdemes ezt a témát is átvenni, mivel a fotósnak szerzői jogai vannak, neked és a munkatársaidnak pedig személyiségi jogaitok.
Ha magánemberként készíttetsz magadról fotót a legtöbbször fel sem merül ez a probléma. Üzleti fotók esetén és bizonyos munkakört, pozíciót betöltő személyeknél viszont fontos téma.
Mondok egy példát: Az én ügyfeleim nagyon igényes emberek és igen magas arányban ragaszkodnak hozzá, hogy a róluk készült fotókat ne használjam fel sehol, így minden fotózás alkalmával (akár erre szerződést kötünk, akár nem) lemondok a szerzői jogokról a teljes képanyagra vonatkozóan. Így soha nem kerül ki egyetlen fotó sem tőlem, még a referencia vagy árajánlat anyagaimba sem.
Ügyvédemmel pedig egyetértünk abban, hogy a személyiségi jogok mindig fontosabbak, mint a szerzői jogok, így akár szerződést szeretnél kötni, akár nem, tiszteletben tartom a jogaidat. Ha külön engedélyt nem kapok rá írásban, akkor NEM fogom a szerzői jogaimat érvényesíteni és használni a képeidet.
A gazdasági, üzleti és sportélet számos kiemelkedő alakjával dolgoztam már együtt, de ha valaki rákérdez, hogy a magazinban az én fotóm jelent meg XY-ról, akkor is alkalmazom a titoktartást.